کلاچ رابطه‌ی مکانیکی را بین موتور و جعبه دنده‌ی برقرار می‌کند. وقتی پدال کلاچ را ول می‌کنید، دیسک فشار  کلاچ را بین خودش و فلایویل موتور فشرده می‌کند. به این شکل نیرو و گشتاور کاملا منتقل می‌شود. اگر این مکانیزم دچار مشکل شود، نیروی انتقالی به جعبه دنده کاهش می‌یابد و این به کاهش شتاب خودرو و دیگر مشکلات منجر می‌شود. در این شماره از راهنمای لوازم یدکی خودرو، به کلاچ پرداخته‌ایم و اطلاعاتی در خصوص کارکرد، مشکلات و نشانه‌های خرابی آن برای‌تان آورده‌ایم. 


خالی کردن کلاچ

وقتی کلاچ خالی می‌کند، در حالی که سرعت موتور زیاد می‌شود شتاب پایین است. این اتفاق ممکن است هنگام راه انداختن خودرو، یا افزایش سرعت رخ دهد. هم‌چنین در چنین حالتی بوی سوختگی حس می‌کنید چون این لوازم یدکی با خالی شدن کلاچ گرما تولید می‌کند. 


دیگر مشکلات کلاچ و نشانه‌های آن‌ها

تا به حال حس کرده‌اید که وقتی پدال کلاچ را رها می‌کنید خودرو به لرزه می‌افتد؟ وقتی این لوازم یدکی فرسوده شود، شاید به مقدار کم و فقط تحت فشار خالی کند. وقتی کلاچ کمی خالی کند، هنگام رها کردن پدال آن خودرو کمی می‌لرزد. اگر وقتی کلاچ را رها می‌کنید صدا می‌دهد، این یعنی بلبرینگ آزادکننده دچار مشکل شده است. 


نکات مهم

  • اگر خودروی‌تان سیم کلاچ دارد، با تنظیم کردن آن ممکن است مشکل دنده عوض کردن و خالی کردن کلاچ حل شود. 
  • اگر سیلندر برده‌ی کلاچ نشتی داشته باشد، سیلندر  اصلی کلاچ یا کلاچ هیدرولیک علائمی مشابه علائم فرسودگی کلاچ را نشان می‌دهد.

هر وقت کلاچ خالی کرد، زمان تعویض آن رسیده است. اگر مشکلاتی در خصوص بلبرینگ آزادکننده یا چنگال کلاچ داشتید، آن‌ها را تعویض کنید مگر این‌که به تازگی این کار را کرده باشید. برای تعمیر کردن قطعات کلاچ، باید جعبه دنده و موتور را از هم جدا کنید که کار زیادی دارد. سیستم این لوازم یدکی معمولا شامل یک بلبرینگ آزادکننده، دیسک فشار و صفحه کلاچ است. احتمالا هنگام تعویض کلاچ، مجبور شوید فلایویل را نیز تعویض کنید.


منبع : Ehow